روستای کردان منطقه‌ای سرسبز و خوش آب و هوا نزدیک تهران است که در آن چیزی جز باغ‌های زیبا و بزرگ نمی‌بینید. در کردان نه خبری از دود هست، نه ترافیک و نه ساختمان‌های بلند و پر سروصدا و نه هیچ چیز دیگری که خاطرتان را بیازارد.

در گذشته مردم کردان حاشیه‌نشین به حساب می آمدند، اما امروز بیشتر ویلا‌نشین‌های یک منطقه خوش آب و هوا را می‌بینید که برای ییلاق به این منطقه سفر می‌کنند. کردان البته با کارخانه‌های آلومینیوم‌سازی، کارتن‌سازی، ریسندگی و بافندگی و مرغداری که در حاشیه خود دارد به قطب اقتصادی غرب کرج تبدیل شده است. اما این دلیل نمی‌شود که روستای خوش آب و هوای کردان با باغ‌های زردآلو، آلبالو، گیلاس، گردو و توت خود، جای خوبی برای استراحت کردن نباشد.

 

روستای کردان از توابع شهرستان ساوجبلاغ استان البرز در فاصله ۲۵ کیلومتری کرج،  ۶۵ کیلومتری شمال غرب تهران قرار دارد و فاصله آن با هشتگرد ۱۵ کیلومتر و با کوهسار ۵ کیلومتر است. همچنین، مساحت منطقه مسکونی کردان برابر با ۱۰۴ هکتار است،


در دوران جنگ تحمیلی بسیاری از تهرانی‌ها کردان را برای زندگی انتخاب کردند و این محدوده به منطقه‌ای حاشیه‌نشین تبدیل شد. کردان به‌مرورزمان به یک‌قطب اقتصادی تبدیل شد و واحدهای آلومینیوم‌سازی، کارتن‌سازی، ریسندگی و بافندگی و مرغداری در این منطقه مشغول به فعالیت هستند. همین مسئله باعث شد تا اهالی ساکن کردان و توابع در این کارخانه‌ها مشغول به کار شوند و کردان امروز به قطب اقتصادی کرج تبدیل شود. جمعیت کردان بر اساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن ۴۵۰۰ نفر است.

قیمت زمین‌ها و باغ‌های کردان در سال‌های اخیر با افزایش چشمگیری روبه‌رو بود و امروز کردان به منطقه‌ای لوکس تبدیل شده که ویلاهای گران‌قیمت زیادی در آن ساخته شده‌اند. 

روستای کردان زمین‌های حاصلخیزی هم دارد و باغ‌های زردآلو، آلبالو، گیلاس، گردو وتوت در این منطقه پیدا می‌شود. یکی از دلایل اصلی سرسبزی و حاصلخیزی زمین‌های کردان رودخانه ارتفاعات کهار است. رودخانه کردان از شمال شرق این روستا به‌سمت جنوب غربی جاری می‌شود و زمین‌های کردان را سیراب می‌کند. این رودخانه از شهرستان ساوجبلاغ و نظرآباد عبور کرده و در اطراف روستای نجم‌آباد وارد رودخانه شور می‌شود.

از تهران یا هر کجای دیگر ایران که روزگار می‌گذارنید، خود را به کرج رسانده و از آنجا مسیر آزادراه را به‌سمت قزوین پی بگیرید. با طی کمتر از بیست کیلومتر به تابلو خروجی روستای کردان بر می‌خورید. از خروجی وارد جاده‌ی روستای کردان شده و با طی تنها چند کیلومتر خود را در قلب این روستا ببینید.